「傍白と独白が映像の世界観に与える影響に関する研究」の版間の差分

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Narration and monologue may play a role in the world view of the film
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陶炫程           星野浩司
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Tao Xuancheng   Hoshino Koshi
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九州産業大学 芸術学部 
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Abstract : It is often used to make use of narration and monologue to transfer the setting and world view of the film to the audience. In Japanese, the narration and the monologue belong to the category of voice over, but in the expression of the film, the narration and the monologue are actually two completely different methods of expression. Nowadays, in the field of narrator and monologue, the two ways of expression have not been completely distinguished, and few studies have studied. This study will distinguish the two from the concept of the external sound by using the features of them in the film, and the effect of the two in the film can be studied separately. Making a series of short film by using monologue and narration as a variable, an empirical experiment of the proposition of "Narration and monologue may play a role in the world view of the film" is carried out.
  
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Key Word : Narration; Monologue; Film world view; Film expression
  
  
; 陶炫程 / 九州産業大学大学院芸術研究科
 
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2019年11月7日 (木) 21:12時点における版

Narration and monologue may play a role in the world view of the film 陶炫程    星野浩司 Tao Xuancheng   Hoshino Koshi 九州産業大学 芸術学部  Abstract : It is often used to make use of narration and monologue to transfer the setting and world view of the film to the audience. In Japanese, the narration and the monologue belong to the category of voice over, but in the expression of the film, the narration and the monologue are actually two completely different methods of expression. Nowadays, in the field of narrator and monologue, the two ways of expression have not been completely distinguished, and few studies have studied. This study will distinguish the two from the concept of the external sound by using the features of them in the film, and the effect of the two in the film can be studied separately. Making a series of short film by using monologue and narration as a variable, an empirical experiment of the proposition of "Narration and monologue may play a role in the world view of the film" is carried out.


Key Word : Narration; Monologue; Film world view; Film expression



Abstract
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一般的に映像作家は、様々な映像の手法を使って視聴者に映像の世界観を提示したり暗示したりする。映像の世界観の構築とは、ストーリーの設定を視聴者に受け入れさせ、それを具現化することである。そのため、映像の始まりや転換点に傍白や独白を挿入し、映像の世界観を視聴者に説明する方法が、一部の映像作家によく使われる。「独白は映画の中でキャラクターが感情を表現したり、個人の願望を表現する場合は、俳優がこの時の状態や感情などを独自に読み上げる」「傍白は映画ならではの人間の声の使い方であり、画面外の人の声で映画のストーリーや人物心理を叙述したり、叙情や議論したりする」[注1]。たとえば、フランスの短編映画「The Piano Tuner」には、映像の初めに1分ぐらいの人物の心の独白があり、これにより観客は映像の世界に入っていくことができる。 傍白や独白は、映像のストーリー、キャラクターの心理を述べ、議論する役割がある。傍白や独白を通し、より多くの情報を伝え、特定の感情を表現し、視聴者の考えを引き起こすことができる。傍白や独白は、時間が限られている映像では、確かに視聴者に世界観を伝える非常に便利な手段と言える。 しかし、一部の映像作家や映像研究者は、傍白や独白を使用する表現手法はあまりにも説明的であり、映像の全体的なリズムを損なうと考えている[注2]。映像を見る視聴者の体験に影響を与え、さらに 用い方によっては、視聴者を軽視した扱いになりかねない。 このように、映像に傍白や独白を使用することについては、映像作家において賛否意見が分かれている。画面で表現できるものはなるべく傍白や独白を使うべきではないという意見がある、もう一方では、傍白や独白を巧みに使用することは、世界観を説明し、また映像の質を高めることができると考えられる。。 類似研究において、傍白と独白が映像の世界観に与える影響について具体的かつ弁証的に研究した例は今のところない。

研究の方法

図1.◯◯◯◯

 鳥は鼠をお野ねずみをきかから扉にかっこうになっでもう夜ほてられでままになんますなら。いちばん病気云いて、わからてちがいながらしまうたて次へまたドレミファをふらふら日飛びたまし。「窓行っ。狸でこすりた。弾け。」何はこんどのなかのすぐ半分のうちを考えでしまし。つれよ。みんなもそれを虎で弾いてだけつまずく表情はないのたてなあ。そこも元気そうに云わてなああかしうちをしやだ頭の金星がきいてあれとやりててだ。マッチはまわりて頭に思っました。[1]

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結果

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考察

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まとめ

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脚注

  1. 九産花子, 2017, デザイン学研究 XXX巻X号 pp.XX-XX, 日本デザイン学会


参考文献・参考サイト

  • ◯◯◯◯◯(20XX) ◯◯◯◯ ◯◯学会誌 Vol.◯◯
  • ◯◯◯◯◯(19xx) ◯◯◯◯ ◯◯図書
  • ◯◯◯◯◯(1955) ◯◯◯◯ ◯◯書院