「インタラクティブ動画の現状調査」の版間の差分

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(研究の方法)
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:With the spread of mobile internet, mass consumption of entertainment and the development of digital internet technology, the short video industry has undergone a rapid transformation and has gradually come to occupy a mainstream position in social media. This is where a new mode of short video called 'interactive video' has emerged. Interactive video is a fusion of short video + interactive action (interactive button: touch on mobile, click on PC) + storyline (plot tree), and has emerged as a new potential in the video industry, reaching Internet It is becoming increasingly visible to Internet users as a new potential player in the video industry.
 
 
  
  

2022年10月20日 (木) 15:40時点における版

-日中比較を中心に -


陳嵐清 / 九州産業大学 大学院 芸術研究科
Lanqing Chen / Kyushu Sangyo University

Keywords: Interactive Video, Interactive Design, Media Platform


Abstract
With the spread of mobile internet, mass consumption of entertainment and the development of digital internet technology, the short video industry has undergone a rapid transformation and has gradually come to occupy a mainstream position in social media. This is where a new mode of short video called 'interactive video' has emerged. Interactive video is a fusion of short video + interactive action (interactive button: touch on mobile, click on PC) + storyline (plot tree), and has emerged as a new potential in the video industry, reaching Internet It is becoming increasingly visible to Internet users as a new potential player in the video industry.


背景と目的

 本発表は筆者が取り組んでいる「地域活性化に関わるインタラクティブ動画の可能性」の研究に関連して、その現状調査を行った結果を報告するものである。

 モバイルインターネットの普及、娯楽の大量消費化及びデジタルインターネット技術の発展により、ショート動画産業は急激な変容を遂げ、徐々にソーシャルメディアの主流の位置を占めるようになってきた。そこに登場したのが「インタラクティブ動画」というショート動画の新しいモードである。インタラクティブ動画とは、ショート動画+インタラクティブアクション(インタラクティブボタン:モバイルではタッチ、PCではクリック)+ストーリーライン(プロットツリー) を融合したもののことで、動画産業における新たな可能性を秘めた存在として、インターネットユーザーの目に触れるようになってきた。中国では、インタラクティブ動画機能をサポ ートする主なプラットフォームは、Tencent、IQIYI、Mango TV、Youku、BILIBILI などが挙げられ、日本では、インタラクティブ動画機能をサポートする主なプラットフォームはミルなどが挙げられる。

 本研究では、「ユーザーの嗜好度」、「理解しやすさ」、「覚えやすさ」、「伝送意向(シェアしたいと感じるかどうか)」等に関して、インタラクティブ動画の従来動画に対する優位性を、実験的に検証するとともに、その結果をもとに、今後の地域活性化に寄与すべく、インタラクティブ動画を制作し、その効果を検証する。本発表では、インタラクティブ動画の実験を行うため、インタラクティブ動画が支えられる日中プラットフォームの機能を整理し、実験方法の可能性を探ることを目的とする。

研究の方法

図1.◯◯◯◯

 WEB検索、調査法、比較法。

結果

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考察

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まとめ

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脚注


参考文献・参考サイト

  • ◯◯◯◯◯(20XX) ◯◯◯◯ ◯◯学会誌 Vol.◯◯
  • ◯◯◯◯◯(19xx) ◯◯◯◯ ◯◯図書
  • ◯◯◯◯◯(1955) ◯◯◯◯ ◯◯書院